#Post Title #Post Title #Post Title

Matek mindenhol

Nagyon sok jópofa dolgot tanultam is a tavalyi matekórán, amiről nem írtam. Ditke blogját olvasva döbbentem rá például arra, hogy például soha nem említettem nektek, mire is jó egy félbevágott banán.

Angliában a geometriát elég korán elkezdik tanulni a gyerekek. Borsi egyik első angol szavai között volt a 3D shape és a 2D shape, és a különbséget úgy magyarázta el neki a tanár, hogy 3 dimenziós tárgy az, amikor a kezeivel úgy csinál, mintha egy gömböt tartana benne - és ez akkor lesz 2 dimenziós, ha tapsol egy nagyot. Mert akkor ugyebár a tárgy lapos lesz. Frappáns és egyszerű. Persze a tanulás nem csak ennyiből állt, meg kellett tanulni a különböző két és háromdimenziós formák neveit is. Minket, matekra járó szülőket pedig arra ösztönöztek, hogy minél többet gyakoroljuk ezt a gyerekekkel. De nem úgy, hogy előveszünk egy nagy könyvet és akkor abban mutogatjuk és gyakoroljuk a formák alakját és neveit - inkább használjuk fel, ami körülöttünk van, és csempésszük bele a matekot a mindennapi életünkbe. Ez amúgy már az egészen kicsik számára is ajánlott, Bendének a könyvei között nem is egy ezzel foglalkozó van, és amikor beadom a créche-be (ami bár nem bölcsi, mégis úgy működik) ott is gyakorolják vele az alapformák neveit.
A síkidomok között a négyzet elég egyszerű - hiszen csak elég körbenézni - a díványon a díszpárna, a keménytáblás könyvek nagy része, a villanykapcsoló körüli védőműanyag, a CD tok mind-mind négyzet alakúak. A téglalap méginkább adja magát: természetesen első körben a téglák, aztán a legtöbb újság, a hírdetőtáblák, a normál könyvek, rajzlapok vagy akár a tévé is.
A kör még egyszerűbb, hiszen az autók, biciklik kereke, a nap, a telihold, néhány jelzőtábla, a hullahopp, jelzőlámpák mind karika alakúak. A rombuszra a legjobb példa még mindig a papírsárkány, de itt az a angol gyerekeknek az egyik első esti dalocskában, a "Twinkle-twinkle little star"-ban is rögtön ezt mutatják a szülők amikor a "like a diamond" sorhoz érnek, ilyenkor felemelik a kezük, összetéve a két hüvelyk és két mutatóujjukat. És lám, a közrefogott terület a rombusz. A trapéz se megoldhatatlan, ilyen alakú a legtöbb női táska, vagy akár a Lego figurák felsőteste.
A háromszögnél mondanám a macisajtot, vagy a Camambert szeleteket, csak a kör végét kell megegyenesíteni. De errefelé a szendvicskenyeret is háromszög alakban kínálják.
Az ötszöghöz (pentagon) kell egy kis szerencse. De ha az ember elég sokáig próbálkozik és nem meghámozza a banánt, hanem kettévágja, akkor kis szerencsével egy ötszög rajzolódik ki a belsejében. (Minél éretlenebb a banán, annál nagyobb az esély, és a keresés teljesen elvarázsolja a kölyköket.)
A hatszöghöz (hexagon) nem kell más, csak egy lépesméz, a kicsi cellák a mézben pont ilyen alakúak. De a bőr focilabda is hatszögekből van összevarrva. A hétszög (pentagon) itt, Angliában nem nagy kihívás - a 20 és az 50 pennis is ilyen alakú. Otthoni példát nem találtam, de ha van valakinek ötlete, írja meg!
A nyolcszög, azaz az oktogon Budapesten a belvárosban elég nagy léptékben is megfigyelhető, de ott vannak a Stop táblák és ha az ember régi templomokban sétál, találhat ilyen alakú csempéket is.
A térbeli testek mégjobban adják magukat. A kockatest lehet bármely dobókocka. A téglatest egy cipősdoboz. A piramist otthon ugyan nehéz megtalálni, de a gyerekek többsége ennyi idősen már tudja, mi az az Egyiptom és felismeri az ott látható piramisokat. (Mondjuk nekünk van Playmobil piramisunk, de nyilván ez nem minden háztartás alapfelszerelése.) A kúp a legkönnyebben egy fagyistölcsérrel mutatható be, de a konyhai tölcsér is jó lehet, ha letakarjuk az alsó csőrét. Tökéletes csonka kúp a virágcserép. A hengerhez meg egy egyszerű konzervdoboz is elég. Aki pedig el akarja magyarázni milyen is a háromszögalapú hasáb, vegye elő a fakockákat (ez ugyebár mindenhol alapfelszerelés, ahol gyerek van) és a legtöbb készletben talál háztetőnek való alul négyzet alakú, felül keskenyedő piros kis darabot. Na, ez lesz a tuti.
A további zseniális formabontó/felismerő ötleteket várom a kommentek közé!

UI: Ditke elküldte az ő banán pentagonjának a változatát, még be is jelölte, hogy hol kell látni benne az ötszöget! Remélem, hogy már mindenkinek teljesen érthető, mire is gondoltam!

15 Responses so far.

  1. zsuzsi says:

    " A négyzet lehet bármely dobókocka. "
    Ugy erted a kockatest lehet barmilyen dobokocka :-).
    A prizma, amit az angol prism szobol tukorfordithattal :-D, magyarul inkabb hasab neven ismert. Amit te leirtal, az a haromszogalapu hasab, mig hasab lehet barmilyen szabalyos vagy szabalytalan sokszog alapu, akar vegtelen szogu sokszog, aka kor, a koralapu hasab neve ugye cilinder.
    Huhh, kibujt belolem a majdnem matektanar, joreggelt mindenkinek :-D

  2. Ditke says:

    Ezer köszönet, ezt most szorgalmasan jegyzetelem :)
    Tényleg , a csajok is folyton mondják mindenre ami a szemük elé kerül, hogy milyen síkidom vagy test, sokszor csak csodálkozom, hogy ami egy felnőttnek csak egy tábla, egy csempe, egy falfirka az a gyerekek szemében egész másként jelenik meg :)
    Amúgy azóta hogy megszenvedtem a testekkel, más szemmel nézem én is a világot és rájöttem, hogy van henger alakú chips-es doboz, WC papír, stift-ragasztó, gyertya...
    Banánhoz szerintem jobb a sütnivaló banán, az szögletesebb. Most nincs itthon, de ha veszek kipróbálom :)
    Még egyszer köszi a tippeket! :)

  3. Zsuzsi köszönöm, javítom! Éjszaka már nem voltam egész topon szakszókincsügyileg. :-)

  4. Bergamott says:

    Szeretem, ha írsz az ottani matekról, mindig érdekes. A legjobban az tetszik, hogy az érdeklődő szülőknek lehetőséget adnak a tanulásra.

    Két dolgot szeretnék ehhez hozzátenni. A piramis "matekul" gúla, a papírsárkány pedig deltoid.

  5. Timi says:

    A köralapú hasáb magyarul nem henger? Cilindert nálunk sose használták.

    Nem látom az ötszöget a banánban :( Maximum egy háromlevelű lóhere-szerűséget látok...

  6. Az én banánom nem tökéletes, elismerem. :-) Egy kicsit éretlenebb verzióban jobban látszik. Ha megnézed, akkor öt levélből áll össze maga a banángyümölcs (biológusok kíméljenek) és a héj és a gyümölcs között rajzolódik ki az ötszög. Van, ahol ez a sarkosság jobban látszik, van, ahol kevésbé. Azért mégse geometriai forma ez, csak egy gyümölcs. :-)))
    A cilindert meg én se hallottam soha - csak angolul mondják így, magyarul szerintem sem. A köralakú hasáb és a henger meg ugyanaz szerintem is, és mindkettő jó.
    Nekem amúgy ebből csak az derül ki, hogy felnőtt, iskolákat végzett emberek se tudják pontosan ezeket az elnevezéseket (beleértve magamat is) és hogy ez azért ciki a magyar oktatásra nézve. Az én lányom angolul köpi-vágja ezeket a formákat...

  7. Ditke says:

    Fényképeztem sütni való banánt, azon egész jól látszik. De nem tudom kommentben lehetséges-e képet feltölteni? Nekem nem megy :(

  8. Ditke, ötös a házidra! :-) Küld el nekem emilben és felrakom! :-)

  9. Ditke says:

    Képek repültek. Az ötösért pedig külön köszi! (Ja, amúgy Angliában hogy osztályoznak? Jegyek vannak 1-5-ig vagy 10-ig vagy betűk A-B...?

  10. A képeket felraktam a bejegyzés alá - Angliában pedig nem osztályoznak egyáltalán. Még év végén a bizibe se. 4-5 csoportban vannak a gyerekek, és mindenki tudja, hogy ki, hogyan teljesít, mert az alapján lehet feljebb-lejjebb kerülni. Nagynéha százalékot mondanak, amikor tényleg muszáj felmérőket írni. De ilyenekkel amúgy nem stresszelik se a szülőt, se a gyereket. És ha jól belegondolok, nem is fontos... annyira nem műlik rajta semmi, hogy egy harmadikos gyerek mondjuk hányasra olvas, vagy számol...

  11. Ditke says:

    Ez tök jó, pláne ha a csoportokba kerülés sem stresszes, hogy jaj az én gyerekem csak a mittomén milyen csoportban van, illetve a gyereket sem stresszeli hogy ő nem a jók közé került. Itt 10-ig osztályoznak, de van tört szám is, tehát kvázi százalékokat adnak meg. A félévi-év végi jegy viszont nem átlaga az év közi felmérőknek. Otthon azért két kettesre meg egy hármasra mondjuk nem adnak négyest, itt meg simán. De fordítva is, hiába az összes felmérő 80-90 %-os, attól még kaphat 7-est a gyerek. A fene se érti.
    De igazad van, mindegy is :) Csak hát nálunk a csajok (és a szülőtársak) első kérdése egy-egy dolgozat után, hogy a másiknak hány % lett? Ez viszont nem jó :(

    Köszi, hogy feltetted a képet :)

  12. zsuzsi says:

    Marcsi, a lanyod MOST tanulja, meg szep, h kopivagja, lesz ideje boven elfelejteni belole ;-).
    Mondjuk a neve ismeros lesz, ha nem is foglalkozik majd vele kesobb es tudni fogja, hol keressen infot, ha arra lesz szuksege.

    Ditke, nem osztalyoznak, de ertekelnek. Vannak a korosztalyos atlagok, nem tudom pontosan, asszem egytol tizig. Tehat pl matekbol ismerni a szamokat es tizes szamkorben alapmuveleteket vegezni egyes szint, amit egy atlag angol nebulo ot evesen er el. Differencialni meg sulyozott mertani kozepet szamolni tizes szint, erttsegin, 18 evesen tudjak (hozzateve, h 16 eves kor a tankotelezettseg vege). Pl ma jott haza a gyerekem, h o egyedul tudja spanyolbol a jovo ideju felteteles modot (haromnyelvukent erosen elonyben van a negyedik nyelv tanulasakor), ami hetes szint, mig a tobbiek max hatos szinten vannak. A hetes szint mar egy C minositesu zarovizsgai eredmeny, 15/16 eveseknek. (matekbol nyolcas szinten van, ami mar a tankotelezettsegen tuli szint es meg nincs 13 eves) Tavaly, amikor spanyolt kezdett tanulni, ev vegere a kettes szinten volt. Na ezeket a szinteket mar kozepiskolaban kenivagja mind, foleg mert a tanarral kozosen megbeszelik eleg rendszeresen, h hol is all most a nebulo, melyik szinten (minden szintnek 3 alszintje van, a,b es c) es mi lenne egy realis kituzott cel, illetve h annak eleresehez mit kellene meg tenni. Pl angolbol valami versiras volt a feladat nemregen es egy magasabb szint erdekeben a fiam nem siman verset, hanem szonettet irt, kutatomunkat vegzett ezugyben nem keveset es megirta ahogy kell. Vagy sciencebol, amikor az volt a feladat, h az elelmiszercsoportok kimutathatosagarol irjanak esszet, o nem csak az alapcsoportokrol irt, szenhidrat, zsir es feherje, hanem vitaminokrol meg mittudomen meg mirol, sosem hallottam meg olyasmikrol, amiket kikutatott. Ez is magasabb szintet edmenyezett.

    Egyebkent most igy belegondolva, van osztalyzas is, egyes a legjobb, otos a legrosszabb es nem csak szamot, hanem betut is adnak, azt a hozzaallasra (effort), tehat az 1A vagy plane az1A* a legjobb. Ez mar altalanosban is volt, ahol rendszeresen vallasbol volt 1A, testnevelesbol, franciabol meg zenebol 3C, ami csak azt mutatja, h ez a rendszer sem tokeletes, 2 hangszeren jatszik a haromnyelvu gyerek es orszagos szellovas versenyen nyert bronzermet, templomba pedig max turistakent jarunk :-P. De ez az osztalyzas csak felevkor es ev vegen kerul elo, kb iranymutatonak a szulo szamara (a fent emlitett okokbol sosem vettem igazan komolyan, az altisis osztalyzas szamomra sosem tukrozte a valosagot, max azt, h a gyereket nem az aktualis tananyag erdekli leginkabb, erdekli viszont millio mas, amiben jo is), amivel lehet aztan idopontot kerni a tanartol.

    Marcsi, nalatok nincs osztalyzas evente 2x?

  13. zsuzsi says:

    A csoportokba kerules talan stresszes, nem tudom, viszont mindenki szamara vilagosak az elonyei. A jobbak nem unjak magukat szenne, a gyengebbek nem kinlodnak olyannal, ami meg tul nehez nekik. Elobbutobb a gyengebb csapat is eljut oda, ahol az erosebbek vannak most. A sajat ritmusukban, a jobbak altal keltett nyomas nelkul. Es a szintekkel, nem osztalyzatokkal osszemerve minden gyerek sajat magahoz kepest fejlodik. Mert mig az elofordulhat, h iden otos vagyok, jovore meg harmas valamibol, olyan nincs, h iden tudok olvasni, jovore meg nem, tehat a szintem megvan, legfeljebb nem fejlodok (humanitiesbol, jelentsen ez a targy barmit, a gyerek a kozepiskolaba kerules ota semmit nem lepett elore). A csoportok nincsenek kobe vesve, van atjaras.

  14. Osztályzás nincs, csak ezt a korosztályos átlagot adják. Borsi az átlagot hozza, Bíborkám meg egy évvel a saját korosztálya fölöttit. De engem ez eddig nem nagyon zaklatott - úgy voltam vele, hogy tanulják meg a nyelvet, az is elég nagy kihívás most még nekik, majd ráérünk aggódni, hogy mi mást tudnak még tanulni emellett. De úgy tűnik, szépen muzsikálnak.
    A csoportbeosztás meg hathetente változik, akkor írnak felmérőket és osztják el újra a gyerekeket. Szóval nem stresszes - mert tényleg van átjárás, nincsenek bebetonozott helyek. Ha jól tudsz valamit, akkor plusz feladat van, ha nem, akkor meg gondod van, azt gyakorlod. Eléggé személyre szabott az okítás.

  15. zsuzsi says:

    Kozepiskola ugyben mi ujsag? Jovo ilyenkor kell beadni a jelentkezesi lapot, ha jol emlekszem.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...