#Post Title #Post Title #Post Title

A mi zászlónk ügye

Származási hely: Három gyerekkel irány Anglia!

Vettem ma egy tök jó piknik-plédet. Ez annyiban más, mint a sima pokróc, hogy az alja vízálló réteggel van borítva. Ne feledjük, ez Anglia, ahol azért gyakran esik és sokszor nedves a fű. Az angolok mégis imádnak piknikezni. A sima takaró pillanatok alatt átnedvesedne, hát kitalálták ezt a vízálló réteget és így tök jó. De nem ez a lényeg, hanem a minta. Angol zászlós. Bevallom, én nagy bolondja vagyok a Union Jacknek (ami tudom, nem Anglia, hanem az Egyesült Királyság zászlaja, de az egyszerűség kedvéért maradok az angol zászló elnevezésnél.) Bárhogy is nevezzük, én imádom ezt a mintát és ha választani lehet inkább ilyet veszek, mint virágosat, pöttyöset vagy bármilyen másfélét. De persze amikor a kosaramba tettem, azonnal belémhasított: milyen kár, hogy ez Magyarországon nem szokás. Mármint ez a magyar zászlózás.

Előrebocsátom - nem érdekel a politikai része a dolognak, az sem, hogy ki, miért és mire használja manapság a magyar zászlót. Nekem nem tetszik, ha a tüntetéseken ezt lobogtatják, mert akkor az az érzésem, hogy ezzel azt akarják sugallni, hogy aki az utcára vonul, az az igazi magyar, és aki ellenük van az meg nem. Közben meg a zászló mégiscsak mindenkié kéne hogy legyen, és nem biztos, hogy akkor jó, ha olyan megfoghatatlan és magasztos.
Mondok egy kézzel fogható példát. Angliában nagyon sok cuccra teszik rá az angol zászlót. Teáskannára, ágyneműre, ékszerekre, pólókra, füzetekre - lényegében mindenre. Apámnak tavaly nyáron egy angol zászlós lábtörlőt vittem. Most gondoljatok bele, hogy milyen elképzelhetetlen ugyanez a magyar zászlóval. Még hogy egy magyar ember a szent magyar zászlóba törölje a lábát!?! És vajon nem néznénk furcsán arra, aki magyar zászlós pólóban öntené a magyar zászlós kulacsából a magyar zászlós poharába a tejet?
Persze legyünk őszinték - ezek a cuccok itt is főleg a turistáknak vannak. Az igazi angolok nem feltétlen öltöznek tetőtől talpig angol zászlóba, bár ez is előfordul! Ma voltam például a Nextben és szuper pólójuk és ruhájuk van, csupa piros-kék-fehér és nem teljesen angol zászlós a minta, csak utal rá nagyon ízlésesen és szerintem simán felvehető minden alkalomra. De férfipólókon teljesen megszokott minta - és ezt tényleg hordják is. (Bendének is van ám...)
De ha valaki nem is akar feltétlen patriótába öltözni, nagy ünnepeken azért nagyon is menő a zászlóminta. Tavaly a királyi pár esküvőjén minden bolt tele volt a ilyen cuccokkal és az összes kerti partin angol zászlós szalvétába törölték a gyerekek a szájukat, miközben angol zászlós papírtányérról ettek és ilyenből ittak és az ablakokon is angol zászlós füzérek lógtak.Most persze megint minden tele a cuccokkal, csak most Erzsébet királynő a főhős, hiszen jön a Diamond Jubilee - amiről gondolom a világ más részein nem beszélnek még. Az angol királynő ugyanis 60 éve van trónon és ezt nyáron egy óriási parádés ünnepséggel fogják megülni az angolok és bizony ilyenkor tényleg fogy a hazafias mintás eszcájg, angol zászlós tortákat készítenek, a gyerekek arcát angol zászlósra festik és bevallom, nekem ez nagyon tetszik.
Nálunk meg mi van? Március 15-án volt nemzeti zászlós papírpohár és tányér? Vagy pólók? Vagy füzetek? Vagy tollak? Vagy legalább egy nyavalyás hűtőmágnes?
na, ez utóbbi különösen vörös posztó előttem, mert amikor nyáron hazamentünk, akartam venni pár magyar zászlós hűtőmágnest az itteni angol haveroknak. A Balatonnál is néztem, Budapesten is, és még a reptéren is. De nem találtam. Csak Nagymagyarországosat. És ezek totál kiakadtam. Merthogy idejön szegény külföldi, és tudja, hogyan néz ki Magyarország, hiszen nem tök hülye. Kér egy országos mágnest és a kezébe adnak valamit, ami köszönőviszonyban sincsen azzal, amit ő ismer. És ha megkérdi mi ez, akkor kap egy zavaros, politikai magyarázatot, aminek a felét sem érti.
Meg is kérdeztem az árust, hogy veszi valaki ezt a Nagymagyarország mágnest? Hát nem igazán... felelte. A külföldieknek ugyanis fogalmuk sincsen róla, hogy mi ez. Ők a sima magyart keresnék, de az most nincs. Hát inkább nem vesznek. Vagy vesznek paprika formájút, vagy Balatonosat. A magyarok se veszik, mert sokan nem értenek ezzel egyet, aki meg mégis, nem feltétlen vesz mágnest. Mégis ezt gyártják most.
Hát ezért veszek én inkább angol zászlósat. Mert van. És sokféle. És vicces. És ilyenkor hosszan tűnődöm azon, hogy miért is tudnak az angolok nálunk sokkal büszkébbek lenni az angolságukra úgy, hogy közben megmarad annak a játékossága, szépsége is. És hogy vajon hogyan maradhat az angol zászló nemzeti jelkép, érték és büszkeség úgy, hogy közben minden gagyi szuvenírra rárakják. És átszínezik rózsaszínre az egészet, meg pöttyösre, és simán felveszik az angol zászlós gumicsizmát, van ilyen mintás műkörmük, parókájuk, szekrényük, párnájuk, kutyatáljuk - és mégis megmaradt az egésznek a magasztossága is. És hogy mi nekünk ez vajon miért nem megy...pedig szerintem szép az a piros-fehér-zöld. És tök jókat lehetne csinálni ebből is...

8 Responses so far.

  1. Christine says:

    Nem csak az angol ilyen. Dettó úgyanilyen az amerikai meg a kanadai is. Az egész lakásod az életed berendezheted nemzeti lobogós szinekben.
    Amúgy az a nagymagyarországos dolog nekem is a bögyömbe van. Mert a rajongói egy lényeges dologról mintha elfeledkeztek volna. Azt az országot nem úgy hivták hogy Nagymagyarország....ugyebár.

  2. Derek says:

    Azt írod, nem érdekel a politikai része, de anélkül hogyan lehetne megmagyarázni, hogy miért a nemzetiszocializmussal határos a magyar jelképek jellemző használata? A nacionalizmust jó pár éve írtják a magyar néplélekből, épp azt, amire te ebben a posztban rácsodálkozol. Ha egy angol kirak egy angol zászlót a kertjébe, az helyénvaló, a szemnek is kellemes látvány. Ha ugyanezt Magyarországon teszed, akkor mélymagyar vagy. Ha Angliában egy fehér rózsát hímzel a ruhádra, az szép és történelmi. Ha otthon felraksz egy kokárdát, akkor jelzőkkel illetnek.
    Mindenki megtalálhatja a maga magyarázatát, miért van ez így. És épp a magyarázatok sokfélesége egy tünete annak, hogy miért vannak problémák Magyarországon.

  3. Erika says:

    Nálunk Írországban sem igen divat a zászlózás, de a Shamrock (lóhere) meg egyéb ikonok (hárfa, Guinness, koboldok) sok mindenen megtalálható. Nekem tetszik az angol zászló is, de itt nem mindig nézik jó szemmel az embert, ha abban vonul az utcán:) Igazad van a magyar zászló kapcsán, de ahogy Derek is írta sokrétú az otthoni probléma, helyzet...sajnos.

  4. Unknown says:

    A gyereketető blogon is ezt a témát ecsetelték, csak kicsit más megközelítésből. http://gyereketeto.blogspot.co.uk/2012/03/kokardagomb.html
    Szerintem szuper, ha valaki képes kilépni a dobozból, ahogy a blog szerzője is teszi. Viszont nagyon érdekes, hogy mennyire mély érzelmeket tud felkorbácsolni ez a zászlós történet.

  5. kata says:

    Szerintem az angol zászló (piros kereszt fehér alapon) Angliában is inkább a jobboldal szimbóluma, meg persze négyévente focirajongók kirakják a házukra. Olyan környéken sétálni, ahol angol zászlók lógnak az ablakból, nem kellemes érzés egyáltalán.
    UK zászlót meg nem látni szinte, csak így, ahogy írod, pólók, lábtörlők.

  6. Névtelen says:

    Furcsa dolog ez, és én is úgy gondolom, ahogy te. Amikor Ausztráliába kerültem, akkor az itteni nemzeti ünnepeket rögtön a magaménak éreztem. Azért, mert itt senki nem azt éreztette velem, hogy ‘te nem is vagy ausztrál’, hanem örültek, hogy csatlakozom az ünnepléshez. Magyarországon a vallásom miatt akkor sem tartott senki magyarnak, ha kitűztem a kokárdát, sőt volt olyan is, hogy megkaptam, hogy mit tűzögetek én kokárdát, amikor nem is vagyok magyar. Pedig szívesen tűztem, és érettségiig magaménak is gondoltam a március 15-i ünnepet, de érettségire annyira tudatosították bennem, hogy bármit csinálok is, nem leszek soha ‘MAGYAR’, így, csupa nagybetűvel, hogy érettségi után nem hordtam. Itt Ausztráliában viszont szívesen felveszem az ausztrál zászlós pólót Ausztrália napon, és soha senki nem vágta még a képembe, hogy mit veszem fel, amikor nem is vagyok ausztrál. Pedig amint kinyitom a számat, hallani lehet az akcentusomon, hogy nem itt születtem. Tudom, hogy nem akartál politizálni, sajnálom, hogy erre tereltem, de szerintem kikerülhetetlen, amikor a zászló-témáról beszélünk.

    Eszter - Sydney

  7. Névtelen says:

    Ez nem az angol zaszlo, hanem a UK zaszlaja. El vagy varazsolva....
    Nekem az a velemenyem, hogy az angolok mivel SZERETIK a hazajukat, szeretnek itt elni igy fejezik ki, a BRITISH vagy az angol zaszloval. Es van mire buszkenek lenniuk.
    A te szenvedesedet nem ertem a magyar zaszloval kapcsolatban. Hulyeseg.
    Az angol munkatarsamnak pl. a karjara van tetovalva hogy ENGLAND, mert "english people are the best", ahogy o mondta nekem viccesen...
    Mert szeretik az orszagukat, gondolom mivel jo itt elni es egymast is szeretik az emberek.....

  8. "És sokféle. És vicces. És ilyenkor hosszan tűnődöm azon, hogy miért is tudnak az angolok nálunk sokkal büszkébbek lenni az angolságukra úgy, hogy közben megmarad annak a játékossága, szépsége is. És hogy vajon hogyan maradhat az angol zászló nemzeti jelkép, érték és büszkeség úgy, hogy közben minden gagyi szuvenírra rárakják. És átszínezik rózsaszínre az egészet, meg pöttyösre, és simán felveszik az angol zászlós gumicsizmát, van ilyen mintás műkörmük, parókájuk, szekrényük, párnájuk, kutyatáljuk - és mégis megmaradt az egésznek a magasztossága is. És hogy mi nekünk ez vajon miért nem megy...pedig szerintem szép az a piros-fehér-zöld. És tök jókat lehetne csinálni ebből is..."


    hát, minálunk a humorérzék, a játékosság és az önirónia valahogy nem nemzeti sajátosság, mi kérem halál komolyan vesszük magunkat, elvégre mi magyarok vagyunk, nem akárkik;) - emlékszem, mit sikítoztak, mikor az Anima Sound System feldolgozta a Himnuszt...nekem az a felháborodás mindent elmond a magyar jelképekhez való hozzáállásról.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...