Bíbor nemrégiben mutatott múltkor egy teljesen új szorzási módszert. Mármint nekem újat. Nem tudom, hogy Magyarországon használnak-e valami hasonlót a gyerekek, de ha nem, az nagy kár, mert jó, egyszerű és nagyon logikus!
Grid methodnak hívják, és az a jó benne, hogy a gyerek úgy tanul meg többjegyű számokat szorozni, hogy látja is mit, miért csinál. Ezzel előzik meg a valódi írásbeli szorzás bevezetését. Az a gyerek, aki tudja már a szorzótáblát ezzel nagyon jól elboldogul. Gyorsan lefotóztam mit írnak róla a tankönyvben, csak rá kell kattintani a képre és olvasható méretűvé nagyítódik.
Ahogy a fenti ábrán is látszik, a dolog lényege, hogy egy táblázatot csinál az ember a szorzásnak kívánalmainak megfelelően.
Mivel a példa kétjegyű, ezért egy kétszer kettes táblázatot kell csinálni, vízszintesen az egyik szorzást kell felbontani tizesekre és egyesekre, függőlegesen a másikat. Tehát a gyerek külön szorozza össze a tizeseket és az egyeseket. A dologban a nagyszerű, hogy nem kell helyiértékekkel bajlódni, hogy a következő eredményt jobbra vagy balra kell írni - mert itt az a teljes eredményt ki kel írni.
Tehát 68 x 53 esetében először összeszorozzuk a 8-at a hárommal, aztán a nyolcat az ötvennel. És a gyerek hamar megtanulja, hogy ez sima 8x5, csak mellé kell írni egy nullát. Ha két nulla van ott, mert mondjuk 60x50-t kell összeszorozni, akkor az sima 6x5 + két nulla.
Aztán már csak össze kell adni a részeredményeket a sor mellé leírva, aztán ezt a két eredménytösszeadni és már készen is van a végeredmény!
Igen, nagyon hasonló ez ahhoz a módszerhez, amivel mi tanultuk annak idején - de a különbség az, hogy látni, hogy az eredmény hogyan jön ki. És ez sok gyereknek segít.
Ti mit gondoltok róla?
Grid method
Posted by Fodor Marcsi on
- -
Szerintem jó. Én Grétinek az összeadást tanítom a felbontásos módszerrel (is).