Véget ért a matek - mostantól literacyt tanulunk szerda délelőttönként. Összepakolgattam a matekos lapjaimat és találtam néhány érdekes papírt, amit évközben kaptunk, de eddig nem raktam fel. De most, hogy végre működik a scanner, gyorsan feldobálom, hátha másnak is hasznos lesz.
A fenti lapot még az első órán kaptuk, mert hát tényleg nagyon fontos, hogy melyik műveletet hogyan hívják angolul, anélkül nem megy a szöveges példa. Az angol gyerekek amúgy külön tanulják, hogy ha eléjük raknak egy szöveges példát, akkor meg tudják különböztetni, mi a "red herring" azaz az érdektelen dolog (mondjuk, hogy macskákat vagy lufikat kell számolni, Henriett vagy Lucy a szereplője a feladatnak) és mi az, ami fontos, a számok és hogy mit kell ezekkel csinálni. És hogy te jó isten, erre mennyi kifejezés van! Ami számomra megdöbbentő volt, hogy a "product of" kifejezés szorzást takar és nem osztást.
Ezen a papírlapon arra kaphat öleteket az ember, hogyan is lehet matekot tanulni egy egyszerű doboz segítségével, ami minden háztartásban van, legyen akár müzli, vagy tej benne. Meg lehet számolni az oldalait, a sarkait, meg lehet mérni a súlyát, a hosszát, gyakorolni rajta a mateknyelvet, mint a kisebb nagyobb, hosszabb, rövidebb és társai. Szóval ha az ember úgy nézi, az egész világ egy nagy matekgyakorlópálya. És nem kell feltétlen leültetni a gyereket egy kockás lap mögé, hogy matekozzunk vele, mert tanulni mindenen lehet.
Ez a "chunking" (darabolás) nevű módszer az osztás elsajátításában segít. A nagyobb számok osztását ezzel vezetik itt be. Mert mondjuk ha azt kérdezem a gyerektől, hogy mennyi 96-ban a 4, akkor először ledöbben, hiszen ez túlmegy a tízes szorzótábla keretein. De azt tudja, hogy a 40-ben tízszer van megy a négy. Nagyon jó, akkor kivonjuk ezt a negyvenet a 96-ból. Mi marad? 66. Újra kivonunk belőle negyvenet, ez már hússzor négy. Marad még 16 - ez meg 4x4. Tehát az eredmény 96=24x4. Ez a módszer kézzelfoghatóvá teszi az osztást, és az alább látható módon lehet ábrázolni, hogy a vizuális típusú gyerekek is megértsék.
Visszatérve a matekra
Posted by Fodor Marcsi on
- -